oxytocin kærlighed
Livskvalitet Psykologi Stress wellness

Oxytocin

Oxytocin kaldes også kærlighedshormonet, fordi det udløses ved berøringer som kys, kram, massage, amning og sex.

Hormonet oxytocin er virkelig en anti stress udløser. Det påvirker dit nervesystem, så du bliver rolig og afslappet. Mængden af stresshormonet kortisol halveres efter et par minutter, og puls og blodtryk daler, og du føler dig afstresset, rolig og i balance. Oxytocin er altså et helt naturligt feel-good hormon, som du næsten ikke kan få for meget af.

oxytocin tilknytning

Hvad er Oxytocin?

Oxytocin er et hormon, der fungerer som en neurotransmitter. Det spiller en vigtig rolle i reproduktionen. Hos kvinder udløser hormonet bl.a. veer og frigivelse af modermælk efter fødslen, som hjælper mor og barn til at knytte et tæt følelsesmæssigt bånd. Hos mænd hjælper hormonet bl.a. med at sædcellerne kan bevæge sig op mod ægget.

Din bedste ven

Oxytocin hormonet er et vigtigt hormon, og har mange fordele. Det gør dig:

  • Mere kærlig
  • Mere empatisk
  • Mere generøs
  • Mere tillidsfuld
  • Mere gavmild
  • Mere tryg og rolig
  • Mere samarbejdsvillig
  • Mere moralsk
  • Sænker blodtryk og kolesterol
  • Styrker din indlæringsevne
  • Mindre stress
  • Mindre angst

Oxytocin hæmmer forhøjede kortisol niveuaer ved stress, og derfor kan dette vigtige hormon bruges ved stress.

Hvad kan du selv gøre for at få mere Oxytocin?

Der er mange aktiviteter der kan hjælpe dig med at booste dit oxytocin niveau – her er nogle af de nemmeste at tage fat på:

1) Berøring

Berøring er noget af det som stimulerer oxytocin mest. Derfor skal du have så meget varme, kys, kærtegn, massage, nus, knus, blødt tøj mm. som overhovedet muligt.

2) Sex

Jo oftere, jo bedre! Hvis ikke du har en partner, så er sex med dig selv ligeså godt.

3) Nærvær

Ægte nærvær er noget af det mest afstressende og så frigiver det oven i købet oxytocin. Så sørg for at skabe tid og stunder med nærvær: Læg telefonen fra dig når du er sammen med andre. Hyg dig med en god bog. Nærvær med dig selv og andre.

4) Omsorg og selvomsorg – lav en selvomsorgsliste

Jo oftere, jo bedre! Hvis ikke du har en partner, så er sex med dig selv ligeså godt.

4) Kys & kærtegn

Med din partner, familie eller børn.

5) Omsorg

Omsorg overfor andre og ikke mindst dig selv er super vigtigt. Hvad kan du lide at lave, hvad gør dig glad og varm? Lav en selvomsorgsliste og skriv alle de ting ned som giver dig glæde, ro og nydelse. Det kan f.eks være gåtur ved strand eller skov, at ligge på sofaen og læse en god bog, at strikke/sy/male, massage, høre musik, danse osv. Lav denne selvomsorgsliste og aftal med dig selv, at du hver dag sætter tid af til selvomsorg og gør mindst en af tingene på listen.

5) Yoga, Meditation og afspænding

Yoga, meditation og afspændig er afstressende og beroliger dit nervesystem. Vælg den aktivitet der tiltager dig mest, og start med at bruge 5 minutter hver dag på det. Mærk effekten – det er ren afslapning og nydelse!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.