Yoga mindfulness meditation
Behandling Livskvalitet Stress wellness

Yoga

Yoga betyder at forene. I yoga arbejder man med at forene og skabe harmoni mellem kroppen og sindet. Det stammer fra Indien, hvor den kan spores cirka 5.000 år tilbage i tiden. En udøver af  kaldes en yogi.

De fysiske øvelser i yoga kaldes asanas, arbejder på at styrke og arbejder med de svage områder i kroppen. Man udspænder og strækker de forkortede muskler og giver styrke til de svage.

Yoga har den fordel at du kan dyrke det nærmest hvor som helst: på stuegulvet, i haven, på stranden, i skoven, ja sågar på et paddleboard – kun fantasien sætter grænser. Hvis der er plads til en yogamåtte, så er du i gang.

For mange bliver yoga et tiltrængt pusterum, hvor kroppen får en pause eller et skud energi og hjernen for lov at koble af og bare være til stede.

Yoga mindfulness

Mange forskellige former

I dag er der utroligt mange steder man kan gå til yoga. Der findes også man forskellige former for yoga. Rigtig mange yogaformer er dynamiske, aktive og arbejder med den muskulære del af kroppen. Disse yogaformer kan kaldes for Yang. De aktive yogaformer er rigtig gode for os, de styrker os, gør os smidigere, får os i form. Men vi skal helst have et liv med lige dele Yin og Yang, hvor der er balance i tingene. Derfor skal vi også huske, at vores liv skal bestå af både det aktive og maskuline, men også af det blide, eftergivende, rolige og feminine. Og det er her Yin yogaen kommer ind som et rigtig godt supplement, og som ligevægt til et Yang præget liv og måske en Yang præget yogapraksis. Vi har altså både brug for den fysisk krævende, dynamiske og varmende Yang praksis, og den langsomme, bløde og rolige Yin praksis, hvis vi ønsker at opnå mest mulig balance i krop og sind.

Yin og Yang

Kroppen består af både yin-væv og yang-væv. Yin-væv er de dybere og skjulte lag af kroppen som knogler, led, sener og bindevæv, medens yang-vævet er de mere ydre og synlige lag som hud, blod og muskler.

Den bedste måde at arbejde med Yang-vævet og muskler på, er gentagne bevægelser, sammentrækninger og stræk. Yin-vævet aktiveres derimod ved et langsomt, konstant stræk. Ved at blive i en stilling i længere tid, giver bindevævet en lille smule efter og styrkes.

Både Yin og Yang yoga påvirker det mentale. Ved at fokusere på et punkt, det kan være vejrtrækningen, gentagne bevægelser eller at holde et stræk i længere tid, ændrer vi på selve fysiologien i hjernen.

Hvad er Yoga godt for?

Yoga øger dit velvære og modvirker stress

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.