d vitamin
Kost og kosttilskud

D vitamin – solskinsvitaminet

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det dannes i huden ved udsættelse for sollys, men findes også i fødevarer som æg, fed fisk og ost.

d vitamin

D-vitamin er essentielt for vores sundhed, da immunsystemet er afhængigt af tilstedeværelsen af ​​vitaminet i kroppen. Danskerne får generelt for lidt af vitaminet gennem kosten, og vores niveau af dette essentielle vitamin falder om vinteren, hvor der er begrænset med sollys. Derfor anbefaler fødevarestyrelsen at alle danskere indtageret tilskud af D-vitamin:

  • At spæd- og småbørn  fra 2 uger og indtil 4 år får 10 µg (mikrogram) dagligt hele året
  • At alle voksne og børn fra 4 år tager et kosttilskud med 5-10 μg (mikrogram) i vinterhalvåret (fra oktober til april)
  • Derudover anbefales 10µg (mikrogram) dagligt hele året til:
    • Gravide
    • Børn og voksne med mørk hud
    • Børn og voksne som bærer en tildækkende påklædning om sommeren
    • Personer, som ikke kommer udendørs til daglig, eller som undgår sollys
  • 20 µg (mikrogram) dagligt kombineret med 800-1000 mg calcium hele året anbefales til:
    • Personer over 70 år
    • Personer i plejebolig og hjemmepleje, uanset alder
    • Personer i øget risiko for knogleskørhed, uanset alder

Hvorfor er D vitamin vigtigt ?

Det er ekstremt vigtigt at sikre, at vores krop får sit daglige tilskud af D3, og især i de mørkere måneder, hvor der er begrænset sollys. D3 vitamin er vigtigt fordi det bidrager til:

  • Immunsystemets normale funktion
  • Opretholdelse af en normal muskelfunktion
  • Opretholdelse af normale knogler og tænder
  • Normale blodkalkniveauer
  • Nødvendigt for optagelsen og udnyttelsen af ​​calcium og fosfor
  • Spiller desuden en vigtig rolle i processen med celledeling

D-vitamin virker næsten som et hormon i kroppen og har endvidere flere implikationer til at holde inflammationsniveauerne lave. Derfor er mennesker, der bor på i nordlige områder, ofte ramt af sæsonbetonet depression og andre sundhedsproblemer. Medmindre de supplerer med solskins vitaminet.

Hvad er symptomerne på D-vitamin mangel?

Symptomerne på mangel er ofte vage og uklare, og de minder om andre og mere almindelige gener. Der går derfor mange mennesker rundt med D-vitamin mangel, uden at være klar over det. Det kan derfor være en rigtig god ide, at få taget en blodprøve hos din læge, som måler niveauet af dette essentielle vitamin.

D-vitamin mangel gennem længere tid rammer i første omgang muskler, knogler og led. Gener fra musklerne viser sig bl.a. ved, at man er træt og har ondt i musklerne. I sjældnere tilfælde kan man få smerter i knoglerne. Disse smerter begynder typisk over lænden og spreder sig senere til bækken, hofter, lår, ryg og brystkasse.

Det er også almindeligt at få psykiske symptomer, som depressive tanker og følelsen af magtesløshed. Disse symptomer forsvinder dog, når man bliver behandlet med D3 vitamin.

Referencer:

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hormoner-og-stofskifte/sygdomme/oevrige-sygdomme/d-vitamin-mangel/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.